Produkt został dodany do koszyka
Ilość
Razem
W koszyku znajdują się 0 przedmioty. W koszyku znajduje się 1 przedmiot.
Razem produkty
Razem dostawa  Do ustalenia
Razem
Kontynuuj zakupy Realizuj zamówienie

Prezent, inaczej podarunek, upominek, dar, jest to z zasady produkt/dobro lub usługa ofiarowana bezinteresownie przy różnych okazjach. Przekazywanie prezentów, ich wartość, okazja, sposób wręczania, jest zależne od relacji pomiędzy obdarowującym, a obdarowywanym oraz od wartości i tradycji obowiązujących w danej społeczności. W wielu krajach, wzajemne obdarowywanie może podtrzymywać i poprawiać stosunki społeczne na wielu szczeblach i w różnych środowiskach. Z definicji, prezent jest prezentem tylko wtedy, gdy osoba obdarowana, przed momentem obdarowania, nie była właścicielem prezentu. Wraz z przekazaniem prezentu, na osobę obdarowywaną przechodzi prawo jego posiadania i pełnej własności.

Najczęściej prezenty wręcza się z okazji następujących okazji:

- urodzin i imienin,

- Dnia Matki, Ojca oraz Dziecka,

- świąt Bożego Narodzenia oraz innych istotnych świąt religijnych w ramach różnych wyznań. Przyjęło się mówić, że na Boże Narodzenie, czyli tzw. Gwiazdkę, prezenty wręcza Święty Mikołaj. Według tradycji, zostawiane są one pod choinką lub wręczane po kolacji wigilijnej.

- wszelkiego typu rocznic, jubileuszów,

- chrzcin, bierzmowania, ślubu,

- Walentynek.

Zdarza się, że prezenty wręczane są bez okazji lub w ramach przeprosin czy podziękowań. Od czasów społeczności pierwotnych, przekazywanie darów było zapewnieniem o dobrych intencjach, co pełniło rolę zapobiegania konfliktom międzyplemiennym. W tamtych czasach, ofiarowanie darów nie było bezinteresowne. Zwyczaj obdarowywania był już bardziej dokładnie znany i opisany w nowożytności, na dworach królów czy magnatów. Jednym z motywów dzielenia się darami w tamtych czasach było zaznaczenie wysokiego statusu społecznego. Na szerszą skalę, również w niższych warstwach społeczeństwa, zwyczaj obdarowywania został upowszechniony w XIX wieku, głównie za sprawą świąt Bożego Narodzenia. Tradycja narodziła się z obdarowywania dzieci drobnymi upominkami przez kolędników odwiedzających domy w swoich wsiach i miasteczkach, którzy to z kolei oczekiwali drobnej zapłaty za swoje występy. Na wsiach polskich, początkowo zwyczaj obdarowywania był rzadko praktykowany, a prezenty dostawały tylko dzieci. Były to proste i drobne upominki takie jak słodycze i symboliczne drobiazgi. W kolejnym wieku, głównie na skutek komercjalizacji, rozwoju konsumpcjonizmu i rozwoju mediów, obdarowywanie prezentami stało się bardzo popularną i powszechną praktyką, a sama wartość prezentów i częstotliwość ich dawania znacznie wzrosła. Zmienił się też charakter samych podarunków na bardziej osobisty i spersonalizowany.

Pierwszą rzeczą, jaka rzuca się w oczy podczas podarowywania prezentu, jest opakowanie. Można wyróżnić kilka uniwersalnych zasad dotyczących pakowania prezentów. Ważne, by przed zapakowaniem na podarunku nie było ceny. Po drugie, prezent powinien być zapakowany schludnie i starannie, może być dodatkowo przewiązany wstążką, oraz nie powinien zostać wręczany w torebce prezentowej z logo innej marki niż pochodzi prezent. Sposób samego pakowania prezentów zależny jest od tradycji oraz kultury pakowania w danym kraju czy społeczeństwie. Biorąc za przykład kultury zachodnie, prezenty zapakowane są zazwyczaj w papier pakowy lub elegancką torebkę prezentową, oraz często towarzyszy im liścik, na którym mogą znajdować się życzenia, imię osoby obdarowywanej i obdarowującej, jak i okazja, z której wręczany jest prezent. Natomiast w tradycji chińskiej, podarunki pakowane są zazwyczaj w czerwone opakowania, co ma przynieść szczęście. Biel natomiast to kolor żałoby w tej części świata, a więc należy unikać opakowań w tym kolorze. W kulturach wschodnich, duży nacisk kładzie się także na sposób wręczania prezentu. W krajach azjatyckich prezent zawsze wręcza się oburącz, często z lekkim ukłonem lub pochyleniem tułowia, natomiast w krajach arabskich podarunki można wręczać wyłącznie prawą ręką. Prezent dany lewą ręką świadczy o braku szacunku i zniewadze. Może nie zostać nawet przyjęty.

Z reguły, prezenty bardziej wartościowe podarowuje się dla najbliższych osób, krewnych lub osób, z którymi wiążą nas relacje romantyczne. Tańsze prezenty poradowuje się natomiast dla znajomych lub osób z którymi wiążą nas relacje biznesowe. Należy pamiętać, że zbyt tani prezent może być nietaktem i będzie świadczyć o braku szacunku, a zbyt drogi może wywierać presję przy ewentualnym rewanżu. Kolejnym rodzajem prezentów są upominki reklamowe, których odbiorcami są klienci, potencjalni klienci lub pracownicy danej firmy czy organizacji. Są one wykorzystywane głównie w celach reklamowych, a więc z założenia, nie są bezinteresowne. Mają za zadanie promować firmę, zwiększyć świadomość marki oraz zachęcić klientów do zakupu konkretnego produktu czy skorzystania z usługi.

Chociaż prezenty powinny być wręczane bezinteresownie, jako akt altruistyczny, nie zawsze się tak dzieje. W niektórych kontekstach, prezenty mogą być formą manipulacji interpretowanej jako przekupstwo. Dawane są z nadzieją, że odbiorca odwzajemni się w określony sposób. Czasem mogą przybrać nawet nielegalną formę - łapówkę, która jest prezentem wręczanym z domniemanym lub wyraźnym porozumieniem pomiędzy osobą obdarowywaną, a obdarowującą, że jakiś rodzaj usługi zostanie wykonany w zamian za otrzymany podarunek. Niektóre grupy społeczne, np. pracownicy na stanowiskach rządowych, kierują się surowymi zasadami dotyczącymi dawania i otrzymywania prezentów, aby uniknąć pozorów niestosowności w odniesieniu do łapówkarstwa, które może być uznane jako wykroczenie, a nawet przestępstwo.

Prezenty stanowią dużą część wydatków konsumpcyjnych, głównie w krajach rozwijających się i rozwiniętych. Biorąc pod uwagę badania socjologiczne, pokaźna część prezentów jest jednak nietrafiona lub niepożądana. Nie powinno się także dawać podarunków, które w jakikolwiek sposób obciążają odbiorcę lub zmuszają go do ponoszenia dodatkowych kosztów. Nie powinno się również podarowywać zwierząt bez uprzedniej konsultacji z osobą obdarowywaną. Innym problemem jest relatywnie często zdarzająca się sytuacja, gdy darczyńca płaci za prezent więcej niż wartość, jaką obdarowany mu przypisuje. W związku z tym, niechciane prezenty są przekazywane na cele charytatywne, sprzedawane, ponownie podarowywane innej osobie albo finalnie wyrzucane. Szacuje się, że w samych Stanach Zjednoczonych jedynie w 2017r., ok. 3,4 miliarda dolarów wydano na niechciane prezenty świąteczne. Obliczono to na podstawie zwrotów tych prezentów dokonanych w kolejnych dniach po Świętach Bożego Narodzenia, które to są najbardziej pracowitym okresem na zwroty w krajach z mocna zakorzenionymi zwyczajami obdarowywania się prezentami. Każdego roku całkowita wartość niewykorzystanych kart upominkowych zakupionych tylko w USA szacowana jest mniej więcej na miliard dolarów.

Jednym ze sposobów, który może zmniejszyć prawdopodobieństwo nietrafnego doboru prezentu jest tworzenie listy pożądanych prezentów przez osobę obdarowaną. Takie listy tworzone są najczęściej z ważnych okazji, jak np. ślub, gdzie para obdarowywana jest wartościowymi prezentami. Tworzą oni listę prezentów, która jest odhaczana przez osoby obdarowujące, tak, by podarunki się nie powtórzyły oraz trafiły w gusta osób obdarowanych. W ciągu ostatnich dziesięcioleci, z okazji ślubu, popularne stało się wręczanie prezentów pieniężnych. Savoir vivre mówi jednak, by nie wręczać pieniędzy bardzo zamożnym nowożeńcom. Nie powinny ich dawać także osoby młodsze od państwa młodych.

Biorąc pod uwagę aspekty prawne, w niektórych krajach pewne rodzaje prezentów powyżej określonej przez państwo kwoty pieniężnej podlegają opodatkowaniu. W Polsce, podatek trzeba zapłacić od prezentów, których wartość jest wyższa niż limity określane ustawami. Opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad limit, którego wysokość zależy od stopnia pokrewieństwa między osobą obdarowującą a obdarowywaną. Istnieją trzy grupy podatkowe, mówiące o wysokości podatku przy określonym stopniu pokrewieństwa. Limity są najwyższe dla podmiotów o najbliższym stopniu pokrewieństwa tzn. dzieci, wnuki, rodzeństwo, synowa, zięć. Wtedy kwota niewymagająca zgłoszenia i opodatkowania to 9637 zł. Warto zaznaczyć, że darowizny od jednej osoby sumowane są przez pięć lat. Jeżeli nieopodatkowana darowizna zostanie ujawniona dopiero w trakcie kontroli, na osobę obdarowaną spada obowiązek zapłaty 20% wartości prezentu. Prezenty moją przyjmować różne formy. Mogą być to przedmioty materialne lub przeżycia opłacone przez darczyńcę lub podarowane z obietnicą spełnienia. Przykładowymi prezentowymi doświadczeniami są np. skok ze spadochronem, kolacja w ciemności, przejazd szybkim samochodem, skon na bungee, masaż. Rodzaj i typ prezentu powinien zależeć od płci, wieku, preferencji i zainteresowań danej osoby. Nowym i oryginalnym pomysłem na prezent, łączącym oba te rodzaje jest Birthday Box, czyli urocze i pięknie zapakowane pudełko niespodzianka, zawierające wyselekcjonowane przez specjalistów piękne i praktyczne produkty, stylowe i kobiece gadżety, biżuterię pozłacaną 24-karatowym złotem, produkty z branży kosmetycznej, hi-tech, rozrywka i wiele innych. Birthday Box przeznaczony jest głównie z okazji urodzin, jednak okresowo wprowadzane są limitowane edycje specjalne, tak jak np. Edycja dla nastolatek, na wieczór panieński, z okazji Dnia Matki, świąt Bożego Narodzenia, czy Man’s Box dla mężczyzn. Warto wspomnieć, że cena Boxa jest zawsze sporo niższa niż wartość produktów w jego wnętrzu, a więc osoba obdarowana ma wrażenie, że prezent jest droższy niż cena, za jaką został zakupiony, co pozwala zrobić jeszcze większą niespodziankę relatywnie niskim kosztem. Podczas składania zamówienia w sklepie internetowym, każdy Birthday Box można spersonalizować przez podanie imienia osoby obdarowywanej, dodanie życzeń czy wiadomości, które zostaną umieszczone w pudełku, wybrać preferowaną datę doręczenia przesyłki, a nawet część prezentów do wewnątrz ze specjalnej listy. Zamawiając Birthday Box, masz pewność co do oryginalności prezentu, personalizacji, jego wpasowania się w gust jubilatki dzięki bogatej i różnorodnej zawartości, pięknego zapakowania, oszczędności pieniędzy i elementu zaskoczenia. Birthday Box łączy wszystko, co w prezentach najważniejsze -> https://birthdaybox.pl